lørdag 21. november 2009

Svada....?

Hva? Er det noen som vil ha oppdatering...?



TTT = Ting Tar Tid......
Jeg har nemlig snart ferdig med Udda sin egen lille webside...... - adressen kommer så snart jeg har fått klarsignal om noe copyright jeg ikke har overholdt....
Og, dessuten så synes jeg jo heller ikke at vi gjør noe som vil være av av interesse for omverdenen...... ?

Det er vel sånn passe gøy å lese at jeg i går ga henne en stor svineknoke som dessuten var røkt, og som Norfjordkjøtt heller ikke hadde spart på saltet i........ Og at jeg angrer på at jeg ikke brukte saga på den..... så den ble litt mindre...... Med det stuntet så beviste jeg bare at det finnes ulike former for mishandling av hund.......Stakkars lille Udda.....

Men, for noen uker siden tok vi mot til oss og begynte med neseprøven...... Jeg har gruet litt for den prosessen, for jeg har jo tidligere drevet litt "gripe" trening med henne i forbindelse med at hun tygde litt på apportene......... Pinner = apport med fortenner..... Ingen nese bruker å være på....


Men, det gikk faktisk veldig bra! Så hvis jeg bare sørger for at hun ikke har altfor høy forventning når jeg sender henne på neseprøvene, så går det faktisk veldig fint! Grepet er hun vel ikke alltid så nøye med lenger..... men hun tar alltid rett pinne når jeg ser eller hører at hun bruker nesa. Og, nesa bruker hun alltid - vel, nesten..... *ler*
Noen ganger smaker hun på de, og det aner jeg ikke hvordan jeg skal få bort. Men, det ser ut som om det blir mindre og mindre av det, så jeg satser på at det ordner seg underveis... ?

Nå lurer jeg på hvordan dere andre ressonerer mht å introdusere berørte pinner i tidlig stadie, eller trene ekstra lenge på de uberørte....? Jeg er litt splittet kjenner jeg....

Ja, og når vi holder på med sånne "alvorlige" ting som neseprøve. Ja, da må vi jo gjøre litt mindre fornuftige ting....?

Så nå har Udda lært seg den nyttige adferden å blåse bobler i vannskåla si....
Jeg trodde at det kom til å bli kjempevanskelig å lære henne det, - men det var superlett! Hun er jammen klok min lille hollender! Synd det ikke er en øvelse innen bruks som sier: blås bobler i x antall sekunder.... ;-) Jeg kjenner at det er en øvelse hun har stor forståelse for..... ;-)

Her kommer et bilde av min intelligente hollender...

Vi trener også littegrann ute, men lysten blir litt mindre når det aldri blir lyst! :-(
Så, når ingen andre maser om trening så tar jeg heller en tur i skogen....... og så leker vi med blåse bobler øvelsen..... *ler*

Men, noen økter med rundering har det jo også blitt siden sist. Til og med en start på Hønefoss som resulterte i godkjent resultat. Vi manglet litt poeng både her og der kan man vel si.... Blant annet så er ikke fellesdekken så sikker som jeg vil ha den, så derfor avsto vi fra den. Og, så var det litt annet "smårusk" både fra henne og meg.... Men, det vil vel være mulig å få et opprykk en eller annen gang, håper jeg....?

3 kommentarer:

Nina Andersen sa...

Jøss, jeg syns jeg er her inne og sjekker hver dag jeg også har jeg ikke fått med meg at du har oppdatert. Koslig å høre fra deg og morro at Udda er så flink på nesepinner. Jeg har ikke begynt ennå jeg. Hmmm. Er ikke veldig ivrig om dagen merker jeg. Om onsdag trena vi i St.Hans fjellet. Der er det lyst og trivelig og fin tempratur for pyser. Hehehe.

Havrevingens Ambra ~ * Udda * sa...

Hei Nina,
Hvada....? Onsdager = Gressvik vel?
St.hansfjellet har aldri virket fristende på meg.....
Men, hvilken hundeklubb leier en ridehall... - bordenfor østfoldhallene et sted, mot Sarp. Lest det et sted, men husker ikke hvor?

Nina Andersen sa...

Det er vel Moss hundeklubb. Også bruker Østfoldgjengen og leie der. Før har det vært sånn at vi i FOBHK har vært velkommen til å trene sammen med Moss mot en 50 lapp pr. gang. Men vet ikke om det er noen sånn avtale i år. Har liksom ikke hørt noe om det.